ایسنا:کودکان و نوجوان به دلیل این که در حال رشد هستند نیاز به برنامه غذایی مناسب دارند به ویژه آن‌هایی که ورزش می‌کنند باید نکاتی را درباره تغذیه رعایت کنند و از مصرف برخی از مواد لازم و ضرروی اطمینان حاصل کنند. متعادل کردن تغذیه کودکان و نوجوانان کار سختی است. در واقع در دوره نوجوانی به ویژه در مورد دختران احساس نادرستی نسبت به شکل بدن وجود دارد. این احساس‌ها منجر به تغذیه نادرست و نامتعادل شدن بدن می‌شود و مشکلاتی از جمله بی‌اشتهایی ایجاد می‌کند. همچنین در مورد نوجوانانی که ورزش می‌کنند ...

 ایسنا:کودکان و نوجوان به دلیل این که در حال رشد هستند نیاز به برنامه غذایی مناسب دارند به ویژه آن‌هایی که ورزش می‌کنند باید نکاتی را درباره تغذیه رعایت کنند و از مصرف برخی از مواد لازم و ضرروی اطمینان حاصل کنند.

 

متعادل کردن تغذیه کودکان و نوجوانان کار سختی است. در واقع در دوره نوجوانی به ویژه در مورد دختران احساس نادرستی نسبت به شکل بدن وجود دارد.

 

این احساس‌ها منجر به تغذیه نادرست و نامتعادل شدن بدن می‌شود و مشکلاتی از جمله بی‌اشتهایی ایجاد می‌کند. همچنین در مورد نوجوانانی که ورزش می‌کنند ممکن است سوء تغذیه ایجاد شود. این نوجوانان باید اطمینان حاصل کنند که در روز انرژی لازم را با توجه به ورزشی که انجام می‌دهند، به دست می‌آورند.

 

این به دست آوردن انرژی باید با رعایت هرم تغذیه و کسب گلوسید و پروتئین لازم همراه باشد.

 

 ‌گلوسید ماده‌ای ضروری برای ورزشکاران جوان

برنامه غذایی جوانان ورزشکار باید دارای برنج، سیب زمینی، ماکارونی، غلات، سبزیجات و میوه باشد.همچنین بهتر است مصرف نوشابه و شیرینی‌جات را محدود کرد.

 

در زمان رشد نباید پروتئین را فراموش کرد

نیاز به پروتئین حدود 12 تا 15 درصد است. با این وجود در زمان ورزش می‌توان این میزان را تا 1.2 برابر افزایش داد. می‌توان این میزان پروتئین را از مواد غذایی تامین کرد و در موارد بسیار کمی نیاز به استفاده از پودر پروتئین وجود دارد.

 

مصرف لیپیدها در کودکان باید محدود باشد

مصرف لیپید(چربی) در کودکان و نوجوانان یکسان است. لیپید را می‌توان با مصرف اسیدهای چرب و اسیدهای چرب امگا 3 جذب کرد، کافی است از ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماکرو یا از روغن کولزا ، گردو و سویا استفاده کنید. در مقابل مصرف موادی مانند شیرینی جات، سوسیس و کالباس ، کره، خامه، پنیر و سرخ کردنی‌ها باید محدود باشد.

 

آب بنوشید

نوشیدن آب برای کودکان و نوجوانانی که ورزش می‌کنند مهم است زیرا با فعالیت آب بدنشان کاهش می‌یابد. آب بهترین نوشیدنی است و در هنگام ورزش و مسابقه باید توجه ویژه‌ای به مصرف آن داشت. در زمان‌های خاص مانند مسابقه خوردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا و معدنی و گلوسیدها نیز می‌تواند مفید باشد.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه