نی نی بان: با آموزش روش‌های درست غذا خوردن و ورزش کردن، کودک خود را از نگرانی‌های اضافه وزن و مشکلات جدی سلامت که ممکن است در آینده با آن مواجه شود، برهانید. طبق آمار موسسه رابرت وود جانسون، اکنون یک سوم کودکان که شامل 24% از کودکان 2 تا 4 ساله است، اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کارشناسان می‌گویند در سنی که سیب‌زمینی سرخ‌کرده رایج‌ترین سبزیجاتی است که توسط آن‌ها مصرف می‌شود، زمینه برای بیماری‌های قلبی، دیابت و دیگر مشکلات جدی سلامتی آماده می‌شود. ناامیدکننده است که بسیاری از عوامل موجود ...

نی نی بان: با آموزش روش‌های درست غذا خوردن و ورزش کردن، کودک خود را از نگرانی‌های اضافه وزن و مشکلات جدی سلامت که ممکن است در آینده با آن مواجه شود، برهانید. طبق آمار موسسه رابرت وود جانسون، اکنون یک سوم کودکان که شامل 24% از کودکان 2 تا 4 ساله است، اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کارشناسان می‌گویند در سنی که سیب‌زمینی سرخ‌کرده رایج‌ترین سبزیجاتی است که توسط آن‌ها مصرف می‌شود، زمینه برای بیماری‌های قلبی، دیابت و دیگر مشکلات جدی سلامتی آماده می‌شود. ناامیدکننده است که بسیاری از عوامل موجود به افزایش مرض چاقی کمک می‌کند، از رستوران‌های بزرگ گرفته تا کمبود کلاس‌های ورزشی که به نظر می‌رسد از کنترل ما خارج است. خوشبختانه کارشناسان راه‌های ساده‌ای پیدا کرده‌اند که از اضافه وزن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

توصیه های تغذیه ای و پرورش کودک سالم - قسمت اول - تصویر 1

 

 

1. وزن کودکان را کنترل کنید

 

پزشکان هرگز از اضافه وزن کودکان زیر 2 سال نگران نمی‌شوند، اما این نگرانی درباره کودکان بزرگ‌تر تغییر می‌کند. یک تحقیق جدید هاروارد نشان می‌دهد کودکانی که وزن‌شان به سرعت در 6 ماه اول افزایش می‌یابد احتمال اضافه وزن آن‌ها در سن 3 سالگی بیشتر است. استانداردهای جدیدی برای سلامتی وجود دارد که می‌تواند نوزادانی را که در معرض خطر چاقی هستند هر چه زودتر شناسایی کند.

 

2. تا جایی که ممکن است شیر مادر به کودک دهید

 

تغذیه کودک با جامدات را زود شروع نکنید. وزن کودکانی که فرمول‌های تغذیه کودک را دنبال می‌کنند از آن‌هایی که شیر مادر تغذیه می‌کنند بیشتر است، زیرا آن‌ها به طور معمول تا 20% کالری بیشتر مصرف می‌کنند. یک کودک شیرخوار معمولا به مادر خود می‌فهماند که دیگر گرسنه نیست در حالی که والدین کودک‌شان را وادار می‌کنند تا یک بطری شیر را کامل بخورد. کودکانی که خوردن جامدات را قبل از 4 ماهگی شروع می‌کنند، احتمال اضافه وزن‌شان افزایش می‌یابد. اگر برایتان امکان دارد تا یک سال اول به او شیر مادر دهید و تا 6 ماه از دادن جامدات به او پرهیز کنید.

 

3. وضعیت بدن کودک خود را بشناسید

 

نسبت قد/وزن که بر اساس سن و جنسیت کودک است، بهترین روش اندازه‌گیری وزن سالم برای بچه‌های 2 ساله و بزرگ‌تر است. مارک جاکوبسن استاد اطفال و اپیدمیولوژی در کالج پزشکی آلبرت انشتین می‌گوید: «بر خلاف بزرگسالان، کودکان سنگین‌وزن اغلب چاق به نظر نمی‌آیند، آن‌ها فقط کمی بزرگ‌تر از سن‌شان به چشم می‌آیند. بنابراین ضروری است که وضعیت بدن او را بشناسید. در واقع یک نظر سنجی ملی از دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که 40% از خانواده‌هایی که کودکان چاق دارند معتقدند که کودک‌شان در «وزن ایده آل» قرار دارد.

 

4. کودک‌تان را وادار کنید تحرک داشته باشد

 

کودکان باید یک ساعت در روز فعالیت داشته باشند و بهتر است که حداقل مقداری از آن را بیرون از خانه سپری کنند. ساندرا هاسینک رییس آکادمی اطفال در آمریکا می‌گوید: «بهتر است کودکان به جای اتاق نشیمن، در فضای بیرون از خانه بپرند و بدوند. یک فعالیت پر انرژی منجر به فعالیت دیگری می‌شود.» با 15 دقیقه در روز شروع کنید. طناب‌های بازی و راکت تنیس را جلوی چشم بگذارید، بارانی را نیز آماده کنید تا کودک‌تان در روزهای بارانی نیز بتواند به بیرون برود. سعی کنید تا فعالیت‌های فیزیکی بیشتری را در تمام جنبه‌های زندگی او وارد کنید، برای مثال زمانی که منتظر اتوبوس مدرسه هستید با او لی لی بازی کنید.

 

5. یک روش «یکسان برای همه» اتخاد کنید

 

موثرترین راهی که عادات بد کودکان‌تان را تغییر می‌دهد این است که تغییرات زندگی را در خانواده خود اعمال کنید و به جای وزن، روی سلامتی تاکید کنید. اگر کودک‌تان از منوی غذاها مورد خاصی را انتخاب کرد، به او بگویید: «ما اکنون سعی داریم خانواده سالم‌تری باشیم، در این صورت انرژی بیشتری خواهیم داشت.» با این روش یک کودک چاق خودش را جدا از خانواده نمی‌بیند و کودکان با وزن طبیعی نیز می‌فهمند که باید به تغذیه و اندام خود اهمیت دهند. دکتر جکبسن می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد اگر خانواده‌ها عادات‌شان را تغییر ندهند، کودکان نیز این کار را نمی‌کنند.»

 

6. میوه و سبزیجات بخورید

 

هر چه بیشتر میوه و سبزیجات سرو کنید (و خودتان نیز بخورید) احتمال این‌که کودکان نیز به خوردن آن‌ها علاقمند شوند زیاد است. میوه‌ و سبزیجات خرد شده را در ظرفی پلاستیکی و در طبقه پایین یخچال قرار دهید تا کودکان‌تان وقتی گرسنه‌اند، آن‌ها را ببینند. صبور باشید، یک کودک تا قبل از امتحان یک غذای جدید تا 10 بار خوردن آن را رد می‌کند. کارشناسان می‌گویند باغبانی، کودکان را به خوردن میوه‌ها (و سبزیجات) علاقمند می‌کند.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه