کودن های باهوش

کودن های باهوش

کودک

خواندن مهارتی است که در اجتماع ارزش بالایی دارد و در اکثر جوامع کلیدی برای آموزش است در دوره های تکامل ، زبان نوشتاری یک یادگیری نسبتا جدید است . سیستم های نوشتاری برای اهداف ارتباطی در طول زمان و مکان تکامل یافته است . علیرغم پیچیدگی های زبان نوشتاری ، اکثریت بچه هایی که آموزش مناسب دیده اند ، خواندن را به راحتی یاد گرفته اند . با وجود این ، اقلیتی از بچه ها به طور چشم گیری در یادگیری مهارت های مربوط به خواندن مشکل دارند . این کودکان علیرغم هوش طبیعی یا بالاتر از طبیعی در حیطه هایی از یادگیری و یا در تمامی زمینه ها مشکل دارند .

نارسا خوانی یک ناتوانی در خواندن است که با مشکلاتی در زبان نوشتاری علی رغم آموزش قراردادی و هوش مناسب ، فرصت های اجتماعی و فرهنگی مناسب مشخص می شود . مشکلات ممکن است در خواندن ، دیکته و نوشتن آشکار شود . گاهی این کودکان مشکلات آشکاری نیز در صحبت کردن و یا گوش دادن دارند . افراد مبتلا به نارسا خوانی اغلب ، در محدوده هایی که نیاز به هماهنگی بینایی – فضایی دارد مشکلاتی را نشان می دهند .

مشکلات خواندن مهم ترین عامل عدم موفقیت در مدرسه دانسته شده است و در واقع ساده ترین نشانه ای است که با کمک آن می توان شکست کودک را در بسیاری از زمینه های تحصیلی پیش بینی کرد. خواندن پایه مشترک موفقیت در تمام زمینه های تحصیلی است و باید اهمیت خاصی برای آن قائل شویم.

در ارتباط با مشکل خواندن کودک، برخوردهای مختلفی از سوی والدین و معلمان صورت می گیرد. برخی دلیل آن را بی رغبتی به مدرسه و درس و بی دقتی، حواس پرتی ناشی از شیطنت و... می دانند و کودک را تحت فشار قرار داده و با تمرینات اجباری به ظاهر مشکل وی را حل نموده ولی در واقع مشکل همچنان باقی می ماند و بی رغبتی دانش آموز را به درس بیشتر می کند. برخی دیگر که به مشکل آگهی دارند با کمک گرفتن از مشاورین و معلمین خصوصی، روان شناسی و گفتار درمان مشکل واقعی را می شناسد و برای برطرف کردن آن می کوشند.

افراد مبتلا به نارسا خوانی اغلب ، در محدوده هایی که نیاز به هماهنگی بینایی – فضایی دارد مشکلاتی را نشان می دهند .

دیدگاه های نارساخوانی

دو دیدگاه مطرح شده توسط صاحب نظرانی چون راتر، واتیمور در مورد نارساخوانی عبارتند از:

1- نارساخوانی ساده؛ تأخیر در رشد تکامل بسیاری از جنبه های مختلف از جمله راه رفتن. انجام حرکات ریز و درشت.  کپی کردن و...

2- نارساخوانی ویژه که تأخیر کلی و عمومی در این نوع وجود ندارد ولی از لحاظ گفتار و زبان تأخیر دارند.

در تقسیم بندی دیگر نارساخوانی به دو گروه عمده تقسیم شده است:

1- نوع شنیداری       2-نوع بینایی

کودک

در نارساخوانی شنیداری اختلالاتی در تشخیص شنیداری، صداهای گفتاری و ترکیب آنها، نام بردن آنها و توالی شنیداری یا حافظه مسلسل وجود خواهد داشت.

در کودکان مبتلا به نارساخوانی بینائی: کودک در تشخیص بینایی، درک بینایی، جهت یابی و رعایت توالی و ترتیب مشکلاتی دارند در صورت اجرای برنامه درمانی مناسب می توانند از طریق شنیداری بیاموزند.

این کودکان چه علائمی دارند؟

1- اشتباه در رعایت کردن جهات،2- اختلال در نوشتن و هجی کردن دیکته و تأخیر زبانی، 3- اختلال در تمایز انگشتان، 4- ضعف در انبار حافظه، 5- ناهنجاری مربوط به برتری طرفی و غالبیت مغز، 6- عوامل مربوط به مادر و زمان تولد،7- اختلال در عملکرد حرکتی و سیستم عصبی ،8- ناتوانی خانوادگی یا ارثی

او در خواندن کند و ناروان است حرکات برگشتی چشم وجود دارد. از وسط کلمات می خواند. حروف را می شناسد، برخی کلمات را به صورت آئینه وار یا معکوس می خواند. متن را از حفظ می کند و می خواند. عوض کردن جای واکه ها یا قاطی شدن صداها. ترکیب کردن چند صدا.اختلال در دیکته، هجی کردن و نوشتن و ریاضیات، عدم توانایی نوشتن عقاید خود در قالب بیان نوشتاری، مشکل در حافظه کوتاه ، مشکل در ساعت خواندن و یاد آوردن ترتیب روزهای هفته، ماه‌ها و یا فصول، فعالیت بیش از حد، مشکلات تعادلی و هماهنگی حرکتی

کودکی که دچار نارساخوانی است، معمولاً تا قبل از ورود به مدرسه هیچ مشکلی ندارد. در این هنگام کودک درمی‌یابد که نمی‌تواند کارهائی که کودکان دیگر به‌راحتی انجام می‌دهند، را انجام دهد. این تجربه می‌تواند ناراحت‌کننده و دردناک باشد. کودک اغلب قادر به بیان مشکل خودش نیست. در نتیجه، آنقدر پریشان‌حال می‌شود که یا کلاس را به‌هم می‌ریزد و یا شدیداً گوشه‌گیر و ساکت می‌شود.

کودکان دیگر، کودک نارساخوان را کودن خطاب می‌کنند و معلمان و والدین، کودک را تنبل یا بی‌انگیزه می‌خوانند. ولی در واقع کودک نارساخوان می‌تواند بسیار باهوش باشد و اغلب برای خواندن بسیار سخت تلاش می‌کند.

فشار از طرف والدین و معلمان برای سخت‌تر کار کردن می‌تواند گیج‌کننده و ناراحت‌کننده باشد و می‌تواند منجر به عصبانیت و تمرد شود. بعضی از کودکان که نارساخوانی دارند، فعالیت‌های دیگری را در پیش می‌گیرند که آنها را می‌توانند خوب انجام بدهند و این می‌تواند به آنها کمک کند که خودشان را با شرایط وفق دهند و احساس راحتی بیشتری کنند.

مدت روش های آموزشی برای افراد نارساخوان

1- از آنجا که هر انسانی در نوع خود موجودی یگانه و منحصر به فرد است. روشهای آموزش نیز بر مبنای ویژگی ها و نیازهای حاصل هر فرد باید متفاوت باشد. مانند شنیدن و یا دیدن... که هرکدام یک مسیر ادراکی هستند. ولی مجموعاً می توان در هر فردی یک سیر ادراکی بهینه یافت که بیشترین و بهترین یادگیری از آن طریق صورت گیرد.

2- شیوه های آموزشی که به اصلاح و تقویت مسیر یا مسیرهای ادراکی معیوب می پردازند.

3- ترکیبی از دو شیوه فوق: یعنی در آموزش در بدو امر از طریق مسیرهای حسی سالم و قوی در طی زمان به طور جداگانه برای ترمیم و اصلاح مسیر ادراکی معیوب برنامه ریزی می شود. در هنگام آموزش باید دقت کرد که بی جهت بر روی مسیری خاص تاکید نشود.

 

 موارد احتیاط

اگر کودک شما باهوش به‌نظر می‌آید، ولی مشکلات دور از انتظار در خواندن دارد، ممکن است نارساخوان باشد هر قدر مشکل زودتر روشن شود، برای کودک آسان‌تر خواهد بود. در اسرع‌وقت از یک متخصص کمک بگیرید.

کودک را یک فرد شکست‌خورده در نظر نگیرید. بلکه او را تشویق کنید که مهارت‌های جدیدی پیدا کند.

 

در مقاله بعد قصد داریم شما را با درمان های مرتبط با این اختلال آشنا کنیم.

 

 

گفتار درمانی آوا-  مرکز اختلال یادگیری-  مجله الکترونیکی ویستا

خانواده و زندگی- تنظیم و تغییر برای تبیان : کهتری

مقالات مرتبط

لالی انتخابی: امتناع یا ناتوانی؟

ساکنان جزیره ناشناخته

از آغوشت ،آشفته می شوم!

تیزهوشی و دردسر های آن 

بهشتیان روی زمین

به ناتوانی رنگ توانایی زد

دنیای سکوت

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه