ایسنا: یک مدرس دانشگاه درباره‌ی تاثیر شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان، گفت: کودکان 8 و 9 ساله ما کاملا با کامپیوتر و ماهواره عجین شده‌اند و این قطعا خسارت خودش را باقی می‌گذارد. این کارشناس ادامه داد: تمایزات و اتفاقاتی که در سیستم رسمی آموزشی ما می‌افتد و آنچه که در خانه و ماهواره می‌بینم، همه با هم در تناقض قرار می‌گیرند و کاملا ریشه‌های اعتقادی و ایدئولوژیکی افراد را مورد ضربه قرار می‌دهند. به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صدیقه ببران تصریح کرد: امروزه تمای ...

ایسنا: یک مدرس دانشگاه درباره‌ی تاثیر شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان، گفت: کودکان 8 و 9 ساله ما کاملا با کامپیوتر و ماهواره عجین شده‌اند و این قطعا خسارت خودش را باقی می‌گذارد.

 

 

این کارشناس ادامه داد: تمایزات و اتفاقاتی که در سیستم رسمی آموزشی ما می‌افتد و آنچه که در خانه و ماهواره می‌بینم، همه با هم در تناقض قرار می‌گیرند و کاملا ریشه‌های اعتقادی و ایدئولوژیکی افراد را مورد ضربه قرار می‌دهند.

 

 

به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صدیقه ببران تصریح کرد: امروزه تمایزات بین نسلی ما، بسیار بیشتر شده است و این ایراد به مدیریت فرهنگی نامطلوب برمی‌گردد.

 

او ضمن بیان مطلب بالا عنوان کرد: البته ما فراهم کردن زمینه و جولانگاهی برای رسانه‌های خارجی را تشدید کردیم و این باعث شده که آنها بر روی بخش فرهنگی ما کار کنند.

 

 

*** 35 ماهواره بر آسمان ایران قرار دارند

 

عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز که در برنامه رصد «پندار» حضور داشت، عنوان کرد: 96 ماهواره در کل جهان کار می‌کنند که حدود 30 تا 35 ماهواره بر آسمان ایران قرار دارند و 3000 کانال تلویزیونی در ایران قابل مشاهده هستند.

 

او ادامه داد: از این 3000 کانال، 1300 مورد آن کد شده و 1700 مورد آن قابل دسترس‌اند و متاسفانه این 1700 کانال قابل مشاهده زندگی خانوادگی خانواده‌ها و جوانان و کودکان ما را نشانه گرفته‌اند.

 

عزیزی نسبت به اینکه خانواده‌ها به علت نیاز مالی چند شیفت کار می‌کنند، اظهار تاسف کرد و گفت: خانواده‌ها از کودکان و جوانانشان غافل هستند؛ در حالی که رسانه‌های خارجی هزینه می‌کنند و فیلم‌هایی با ظاهر جذاب می‌سازند که در واقع خانواده‌ها را نشان گرفته‌اند تا بنیان‌های خانوادگی ما را نابود کند‌؛ ما ایرانی‌ها زندگی دینی داریم و خانواده‌هایی سنتی هستیم.


 

حسن فراهانی، دیگر مدرس دانشگاه نیز در این برنامه خاطرنشان کرد: رسانه‌های خارجی بیشتر نظریه کاشت را در دستور کارشان قرار می‌دهند‌؛‌ اولین فرض این نظریه این است که کاشت روند رو به انباشت و تراکمی دارد و همچنین چندوجهی است.

 

او ادامه داد: کاشت به رایج‌سازی یک روند می‌انجامد و این رایج‌سازی در اثر تکرار و کاهش حساسیت‌ها صورت می‌گیرد.

 

این ��درس دانشگاه همچنین عنوان کرد: گاهی ما دچار «پُزمدرن» می‌شویم،‌ این خلاء‌های عاطفی و روحی است که در جامعه وجود دارد و برای این نوع اندیشه‌ها، محمل‌هایی ایجاد نشده است.

 

 

 

امیر حسین ندایی، مجری کارشناس برنامه «پندار» خطاب به فراهانی گفت: هویت‌سازی یکی از مهمترین دغدغه‌های هر انسان است؛‌ برای اینکه هویت خودمان را داشته باشیم باید بتوانیم مثل یک آواز بلند آن را فریاد بزنیم و هنگامی که در پهنه‌های جهانی دیده می‌شویم باید بتوانیم نام خود،‌ کشور و دینمان را بلند فریاد بزنیم.

 

او افزود: اما اتفاق بدی که رخ داده است این است که گاهی اوقات جوانان ما از هویتشان فرار می‌کنند.

 

*** اکنون دشمن به فرزندانمان آموزش می‌دهد

 

 

حسن فراهانی با اشاره به حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) با این مضمون که «مراقب باشید دشمنان شما در آموزش فرزندانتان بر شما پیشی نگیرند»، گفت: واقعیت این است که از سه مقطع هفت ساله‌ی سیادت،‌ اطاعت و وزارت‌، سیادت را رها کردیم و اکنون دشمن دارد به فرزندانمان آموزش می‌دهد.

 

او افزود: دوره‌ی اطاعتمان نیز وارد نظام آموزشی می‌شود که پارادوکس‌های شدیدی در نظام آموزشی و نظام رفتاری و خانواده وجود دارد و هنگامی که دوره‌ی وزارت یا مشاورت هست، ما به فرزندانمان چیزی یاد نداده‌ایم که در این دوره از آنها مشاورت بخواهیم.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در نتیجه به فرزندانمان می‌گوییم شما نمی‌فهمید اما مقصر نفهمیدن آنها ما هستیم‌، نظام رسانه‌یی‌، آموزشی و سیاسی مقصر است‌؛ قوای سه گانه باید یک هدف واحد را دنبال کنند که آن تعالی انسان است.

 

او در برنامه پندار که به بررسی شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی‌زبان خارجی و ملی می‌پردازد، گفت: تعالی انسان باید عملا تحقق پیدا کند نه اینکه فقط در قالب شعار باشد‌؛‌ لازمه‌ اش این است که ما یک بازنگری در نظام اندیشیدن و آموزشی خانواده‌هایمان داشته باشیم که اگر تحقق پیدا کند دیگر مساله‌ای شبیه شبکه‌های ماهواره‌یی وجود خارجی نخواهد داشت.

 

این مدرس دانشگاه همچنین متذکر شد: ما باید بپذیریم که در جهانی زندگی می‌کنیم که کثرت فرهنگی و صداهای مختلف وجود دارد و در عین حال باید هویتمان را حفظ کنیم. باید توان شنیدن صداهای دیگر را هم داشته باشیم.

 

 

 

*** رسانه‌های خارجی مسائل جنسی را واضح نشان می‌دهند

 

رضا شاه بهاری نیز که مدرس دانشگاه است، گفت: رسانه‌های خارجی مسائل جنسی را خیلی واضح به نوجوانان ما نشان می‌دهند.

 

او تاکید کرد: حرمت یک خانواده باید شناخته شود و فرزندان باید حریم داشته باشند؛‌ اگر این حرمت‌ها شکسته شود بعدها گریبان‌گیر فرزندانمان می‌شود که در واقع به عنوان یک تهدید جدی برای تحکیم خانواده مطرح می‌شود.

 

 

***

 

سیدرضا تقیب السادات، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی در تعریف رسانه و ارتباط در برنامه پندار عنوان کرد: رسانه واسط ارتباط ماست و ارتباط هم فرآیندی است که ما بین یک منبع و مقصد تعامل برقرار می‌کنیم که در این تعامل معنا انتقال داده می‌شود و مشترکات ذهنی بین هر دو برقرار می‌شود و در قالب یک بسته پرجاذبه به نام پیام شکل می‌گیرد.

 

او در پاسخ به پرسش مجری کارشناس برنامه مبنی بر اینکه آیا می‌توان رسانه‌ها را بی‌هدف دانست، بیان کرد: قطعا هر رسانه‌ای با توجه به شرایط خاصی که بر مبنای آن متولد شده یکسری مقاصد ویژه را هم دنبال می‌کند؛ حتی رسانه‌های بیگانه و آنهایی که ممکن است به ما آسیب برسانند.

 

تعقیب السادات ادامه داد: رسانه‌های بیگانه مقاصد ویژه‌ای را دنبال می‌کنند که این مقاصد را در بعضی از برنامه‌سازی‌هایشان می‌بینیم ظرافت‌ها و مقاصدشان را در قالب جاذبه‌ها به مردم ارائه می‌دهد و در بسیاری از مواقع مردم متوجه ظرافت‌ها و مقاصد پنهان آنها نمی‌شوند.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، برنامه تلویزیونی «پندار» با محوریت بررسی شبکه‌های ماهواره‌یی فارسی زبان و رسانه ملی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد تاجیک بر اساس تحقیق و نگارش پژوهشکده باقرالعلوم(ع) جمعه‌ها ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه دو سیما به روی آنتن می‌رود.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه